Białego Wilka fragmenty, czyli co wycięto z Wiedźmina 3

News - Wiedźmin 3

Gorfaster przygotował obszerny artykuł o tym, co twórcy planowali umieścić w trzeciej części komputerowych przygód Geralta z Rivii, a z czego ostatecznie zrezygnowali. Ostrzegamy przed dużymi spoilerami. Dla osób, które nie ukończyły gry autor przygotował całą masę ciekawostek dotyczących Wiedźmina 3 oraz dodatku "Serca z kamienia", z których większość jest bez spoilerów. Miłego czytania i zapraszamy do komentowania!

Wycięta zawartość prezentuje się następująco:

1. Efektowna walka Ciri na łyżwach.

Wszyscy którzy czytali Sagę o Wiedźminie pewnie pamiętają sytuację, gdy Ciri ścigana na jeziorze Tarn Mira zakłada łyżwy, i w efektowny sposób pozbywa się prześladowców. Podobna walka miała znaleźć się w grze, pod koniec głównego wątku fabularnego. Ostatecznie jednak nie trafiła do niej, co wytłumaczone zostało w ten sposób, że trzeba byłoby tworzyć odrębną mechanikę walki oraz, ca za tym idzie, samouczek do niej, który nijak pasował do fabularnego finału. Z moich przemyśleń wynika, iż w tym pojedynku, naszym przeciwnikiem byłby jeden z generałów Dzikiego Gonu, z którym Ciri walczy w przerywniku filmowym, zaś Geralt zabija go. Wynika to z tego, że to jedyna potyczka na lodzie podczas wątku fabularnego.

2. Gotuj z Wiedźminem, czyli Geralt robi omleta.

Wszyscy grający w Dziki Gon na pewno wiedzą jak wyglądała scena zdejmowania klątwy z Umy w Kaer Morhen. Nie wszyscy wiedzą jednak, że w trakcie tejże misji mieliśmy przygotować posiłek dla głodnej z powodu wysiłku Yennefer. Może nie będę się rozpisywał, z racji tego, że każdy mający kopię gry na PC sam może przejść tę misję wpisując w konsolę gry komendę command addfact(q401_cooking_enabled) i ukryta misja aktywuje się, gdy będziemy w Kaer Morhen zdejmować klątwę. Dla innych jest film w galerii. Jako "zamiennik" tej misji możemy pewnie uznać opowiadanie Czarodziejce historii, aby nie zasnęła. Zaś gotować możemy tylko, jeśli romansowaliśmy z Yen. Jeśli jednak wybraliśmy Triss lub bycie samotnikiem, to Vesemir przygotuje posiłek.

3. Orgia i samobójstwa na Łysej Górze.

Podczas odbywającego się na wspomnianej wyżej górze sabatu, możemy spostrzec sporo wieśniaków celebrujących to wydarzenie. Mieli oni jednak tworzyć swoistą orgię i kopulować ze sobą w przeróżnych pozach. Kobiety zaś, miały popełniać rytualne samobójstwa, rzucając się ze skał. Z pewnością można domyślać się dlaczego nie zostało to umieszczone w grze. Zwyczajnie spowodowałoby twórcom za wiele kontrowersji.

4. Atak Dzikiego Gonu na Novigrad.

O ataku tym nie wiadomo zbyt wiele, poza tym, że miał nastąpić po nieudanej szarży na Wiedźmińskie Siedliszcze. Moim zdaniem to miałoby sens. Jak wiemy to właśnie do miasta udaje się Geralt z ekipą i bez cienia strachu załatwia swoje sprawy, pomimo tego, iż Król Gonu świetnie zdaje sobie sprawę z tego, gdzie jest Ciri. Nie wydaje się to dziwne? Tym bardziej, że Novigrad jest bardzo trudny do obrony ze względu na swoją wielkość i stopień zaludnienia. Żeby wyobrazić sobie skutki ataku, wystarczy przytoczyć obraz wsi Wrzosowa po najeździe Gonu. Trwały także prace nad ośnieżoną wersją miasta, co byłoby zapewne bezpośrednio połączone z owym atakiem.

5. Geralt więziony przez Yennefer.

Pierwotnie Skellige miało zawierać więcej wysp, a na jednej z nich czyli Wyspie Prób, Czarodziejka miała więzić Geralta - prawdopodobnie z powodu odmiennych pomysłów na odszukanie Ciri. Wydostać mogliśmy się na dwa sposoby. Pierwszym z nich byłoby podjęcie się kilku zadań, jednak nie wiadomo kto byłby zleceniodawcą, a drugim sposobem byłaby walka z potworem zwanym Nidhogg (pochodzącym z nordyckiej mitologii).

6. Wiedźmin jeźdźcem Gonu.

Poszukując Ciri mieliśmy dzięki zaklęciu wyglądać jak jeden z jeźdźców Dzikiego Gonu i podróżować na Naglfarze, zaś kluczem byłby odpowiedni dobór dialogów, aby nie zdradzić całej konspiracji. Wątek wycięto, ponieważ uznano go za zbyt skomplikowany dla zwykłego odbiorcy.

Ciekawostki z gry Wiedźmin 3: Dziki Gon

1. Lektura niektórych książek miała uczyć nas różnych umiejętności i podnosić nasze statystyki. Wynika tak ze skradzionej półtora roku temu dokumentacji z dysków Google jednego z pracowników CD Projekt RED. Przykładowo książka o broni pozwalałaby nam lepiej dbać o nasz rynsztunek poprzez większą jego wytrzymałość po naprawach.

2. Jeśli na PC wgramy stan gry z Wiedźmina 2 i nie usunęliśmy w nim tatuażu po pewnej burdelowej przygodzie Geralta, to tatuaż ten będzie nam towarzyszył do końca Dzikiego Gonu.

3. W grze miał pojawić się Iorweth, zaś pierwsze spotkanie z nim nastąpiłoby w jednej z piwnic domu w dzielnicy nieludzi w Novigradzie, i miałoby wyglądać podobnie, jak pierwsze spotkanie z nim w Wiedźminie 2, czyli pewnie grałby na flecie.

4. Na południe od Kaer Morhen znajduje się grób Leo którego znamy z pierwszej części Wiedźmina.

5. Nazwisko Dijkstra pochodzi z napisu na... ciężarówce. Wiele osób sądziło, iż od nazwy algorytmu, ale poniżej dowód ze strony grynieznane.pl:

Dijkstra to holenderskie nazwisko, a jego najsłynniejszym posiadaczem był Edsger Dijkstra, zmarły w 2002 roku pionier informatyki. Naukowiec stał się popularny głównie dzięki specjalnemu algorytmowi znajdowania najkrótszych ścieżek w grafie, choć na uwagę zasługuje też zdobyta przez niego prestiżowa Nagroda Turinga, otrzymana za wyraźny wkład w rozwój języków programowania. To jednak nie on zaprzątał głowę Sapkowskiego, kiedy wymyślał imię dla swojego bohatera. W jednym ze starych wywiadów pisarz zdradził, że słowo "dijkstra" zaczerpnął z maski holenderskiej ciężarówki, która akurat tego dnia stała obok jego domu. Musicie bowiem wiedzieć, że firma Dijkstra Plastics jest znanym w tym kraju producentem opakowań plastikowych, dystrybuującym swoje towary do wielu krajów europejskich. Samo słowo "dijk" w języku holenderskim oznacza "rów".

6. W grze możemy zobaczyć wschód słońca na zachodzie.

7. Jeśli mamy wgrany patch co najmniej 1.05 i zaczniemy masowo zabijać krowy, to gra wygeneruje koło nas potężnego Czarta.

8. Anna Stenger zaszła w ciążę (tę poronioną) w wyniku gwałtu dokonanego przez męża będącego pod wpływem alkoholu.

9. W Novigradzkim porcie możemy zobaczyć Gdański Żuraw, czyli najstarszy zachowany dźwig portowy w Europie. Poniżej porównanie dźwigu w grze i w realnym świecie.

10. Pierwsze demo gwinta powstało w 2 dni, zaś pomysł na karciankę urodził się podczas kąpieli w firmowej łaźni.

11. W grze miała pojawić się jeszcze jedna talia do Gwinta, mianowicie bohaterów ze Skellige.

12. Twórcy poświęcili 16 godzin na nagranie perypetii łóżkowych Geralta.

13. Jeden z NPC ma twarz fana cierpiącego na poważną chorobę. Poniżej porównanie jego twarzy i NPC.

14. Andrzej Sapkowski pomagał podczas produkcji 3-ciej części tylko przy nazwach własnych i geografii świata.

15. Pierwotnie w serii mieliśmy tworzyć własną postać, a nie grać Geraltem, zaś gry miały być luźno oparte na książkach Andrzeja Sapkowskiego.

16. Na Xbox One gra miała wspierać Kinect.

17. Pewien gracz Xboksowy odnalazł nową mini grę polegającą na chodzeniu po punktach na mapie gry i szukaniu oraz ubijaniu potworów. Niestety po trzech monstrach nie ma już co robić. Dla osób chcących zagrać poniżej znajduje się film prezentujący zarówno całą gierkę, jak i sposób jej uruchomienia (tylko na Xbox One).

18. Początkowo w grze pojawić się miały 3 różne waluty a mianowicie Novigradzkie korony, Temerskie oreny i Nilfgaardzkie floreny. Każda waluta była używana w innym regionie, a wymieniać je mogliśmy w banku Vivaldiego w Novigradzie. Ostatecznie do gry trafiła tylko jedna waluta, którą możemy płacić - korony - zaś reszta to tylko cenne znajdźki, dzięki którym możemy zdobyć korony.

19. Twarzy Yennefer użyczyła polska modelka Klaudia Wróbel, jednak twórcy musieli bardzo zmodyfikować jej fizys na potrzeby gry. Poniżej pierwszy model Yennefer stworzony na potrzeby produkcji i zdjęcie modelki.

20. W przeciwieństwie do większości gier, twórcy Wiedźmina dbają o to, że nawet wydarzenia, które szybko przechodzą do historii, mają jakieś kontynuacje. Tak jest ze skazaną Birną Bran, która po wyroku została przykuta do skały. Zwiedzając północną część Ard Skellig możemy natknąć się na martwą Birnę.

21. W pewnej misji z wieżą, Wiedźmin trafia w niej na czarodzieja, którego chronią systemy obronne nazwane w grze Defensywnym Regulatorem Magicznym, czyli w skrócie DRM, które dezaktywować można tylko formułą o nazwie Globalne Otwarcie Gotfryda (czyli GOG). Dla niepoinformowanych - CD Projekt prowadzi sklep internetowy o nazwie GOG.com, w którym oferuje tylko gry bez zabezpieczeń DRM. Tak więc i w grze, aby pokonać DRM potrzebny jest GOG. Poniżej formuła GOG z gry.

22. Na potrzeby gry zespół Percival nagrał kilkanaście nowych utworów, a na bazie starszych stworzono między innymi:

23. Twórcy rozważali dodanie Płotki już w Zabójcach Królów. Nie zrobili tego, ponieważ tereny stworzone na potrzeby gry były zbyt małe, aby zwierzę można było efektywnie wykorzystać. Poza tym podczas szybkiej jazdy świat wydawałby się graczom jeszcze mniejszy.

24. Na wyspie mgieł spotykamy 7 krasnoludów, którzy twierdzą, że Ciri nie żyje, lecz w rzeczywistości ona śpi. To nawiązanie do "Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków".

25. W grze jest nawiązanie do pierwszego sezonu Gry o Tron. Na jednej z wysp Skellige możemy znaleźć Kaer Almhult - starą opuszczoną twierdzę obecnie okupowaną przez piratów. W podziemiach zamku jest skarb. Na jego ślad trafimy po zabiciu przywódcy bandytów. Wyciągniętym z jego zwłok kluczem można otworzyć dwie cele. W jednej z nich jest ciało karła który przypomina Tyriona Lannistera z Gry o Tron. Pierwszą rzeczą, która na to wskazuje jest cela, która wygląda tak samo jak więzienie w Orlim Gnieździe. Wątpliwości rozwiewa też Geralt który odpowiednio komentuje znalezisko.

26. Na wyspie świątynnej możemy znaleźć buty leżące nad urwiskiem, a kilkanaście metrów niżej - trupa. Jest to nawiązanie do Azji, w której samobójcy, niedaleko swoich zwłok zostawiają swoje różne rzeczy, najczęściej buty. Ma to dać znak służbom porządkowym, że zabili się dobrowolnie i nikt ich nie zmusił.

27. W pewnym miejscu w Velen znajduje się ceglarnia, a koło niej stoi pewien jąkający się pan wypowiadający słowa: "Po-pod Wy-wyzimą to to by-była ce-ce-ceglarnia".

28. Przy moście płaczki w Białym Sadzie jest wieśniaczka, która ma problem z czkawką i jeśli pójdzie się za nią, można zaobserwować, że próbuje się jej pozbyć i nabiera powietrza w usta.

29. Krople deszczu odbijają się od magicznej wersji Quena.

30. Im dalej na północ, tym okres między wschodem, a zachodem jest dłuższy.

31. Keira ma pieprzyk nad lewą piersią, dokładnie w tym samym miejscu, które opisał Sapek.

32. W zadaniu z Porońcem Geralt radzi aby mieszkańcy kasztelu naznaczyli progi liniami usypanymi z soli i podczas zadania można właśnie je zauważyć, przy każdym domostwie.

33. Pływając łódką na Skellige możemy ujrzeć statek widmo.

34. W Velen Ciri uciekając przed Imlerithem wspina się na drzewo. Jest to nawiązanie do bajki, którą opowiadał jej w dzieciństwie Geralt w Brokilonie. W bajce tej kot uciekają przed łowczymi wspiął się na drzewo ocalając tym samym swoje życie.

35. Użycie znaku Aard zmienia ułożenie chmur na niebie. Sam znak pozwala również odbić strzały oraz wzburzyć taflę wody.

36. Scena która ma miejsce, gdy Eskel walczy z Ge'elsem była w zwiastunie "Miecz przeznaczenia" tylko, że tam to Geralt walczył z Ge'elsem.

37. Kiedy Geralt dojdzie na koniec mapy mówi: "Przed wyruszeniem w drogę należy zebrać drużynę." Te same słowa mogliśmy usłyszeć w jednym z najlepszych RPG w historii - "Baldur's Gate".

38. Jak dobrze wiadomo, Geralt wspólnie z Yennefer poszukują Ciri i jest to ich głównym zadaniem. W grze czarodziejka na upartego chce uzyskać potrzebne informacje dotyczące przybranej córeczki. W tym celu "wskrzesza" za pomocą nekromancji w ogrodzie tragicznie zmarłego Skjalla, który widział Ciri i zarazem miał z nią dobry kontakt. Yen rozmawia ze zwłokami Skjalla i dowiaduje się o ostatnich wtedy wydarzeniach z Ciri w roli głównej. Geralt obserwujący tą scenę, czuje obrzydzenie, współczuje cierpiącemu i nieżyjącemu przecież Skjallowi. Geralt chwilę po tym wydarzeniu chce uciec razem z Yen z ogrodu. Podobna sytuacja ma miejsce w komiksie Polcha i Parowskiego w epizodzie pt. "Droga bez powrotu" bądź opowiadaniu Sapkowskiego pt. "Droga, z której się nie wraca". Matka Geralta, czarodziejka Visenna czyni to samo - używa nekromancji na "babuni", która zaatakowała Korina i uzyskuje od trupa, również z trudem podobnie jak Yen, potrzebne informacje. Korin obserwując tą niezwykłą i zarazem obrzydliwą scenę, ma po chwili tego dość i chce czym prędzej czmychnąć wraz z Visenną z tego miejsca.

39. Pod Drzewem Wisielców możemy znaleźć pewną książkę. Pamiętacie zapewne uczonego z Oxenfurtu, który w Białym Sadzie pokazał Geraltowi grę w Gwinta. Miał on zamiar z bliska zobaczyć inwazję Nilfgaardu i opisać ją w swoim "magnum opus". Geralt przepowiedział mu, że źle to się dla niego skończy i miał rację. Znaleziona księga należała właśnie do tego uczonego i z zapisu można wywnioskować, iż został zabity podczas jej pisania.

40. Podczas odbijania Margarity w oxenfurckim więzieniu możemy znaleźć notatki z listą oskarżonych o czary i herezję. Nazwiska, które się na niej znajdują pokrywają się z nickami moderatorów wiedźmińskiego forum. Jest też niejaki Momotek (nawiązanie do Marcina Momota - menadżera wiedźmińskiej społeczności).

41. Ci którzy grali w dwójkę pamiętają pewnie dwójkę naukowców z Flotsam, którzy chcieli namówić Geralta do pewnego eksperymentu. Przy zamkniętym wejściu na oxenfurcką uczelnię na ławce można znaleźć notatki jednego z tych uczonych. Wynika z nich, że eliksir, którym uraczyli Geralta, był lekiem na... bezpłodność. Uczeni wysłali nawet za wiedźminem szpiega żeby śledził poczynania Geralta w alkowie i sprawdzał czy wybranki jego serca nie nabawiły się brzucha.

42. Po wykonanym zleceniu w Białym Sadzie i powrocie po nagrodę, będziemy świadkiem skazania przez dowódcę wieśniaka na 15 batów za dostarczenie zepsutego zboża. Jeżeli po przerywniku filmowym pozostaniemy w pobliżu usłyszymy wymierzenie dokładnie 15 uderzeń bicza.

43. Jednym z bokserów, z którymi możemy walczyć w grze jest arogancki elf o imieniu Durden, znany pod ksywą Krawiec. Postać ta nawiązuje do bohatera filmu "Podziemny Krąg" Tylera Durdena, którego zagrał Brad Pitt, uczestnika nielegalnych zawodów pięściarskich.

44. W trakcie jednego z zadań na novigradzkim rynku w udostępnionej księgarni możemy zlokalizować tajemnicze i unikatowe księgi, które warto przeczytać. Godną uwagi pozycją powinno być romansidło o nazwie "Moribunda", fragment którego wyraźnie nawiązuje do powieści "Zmierzch".

45. W trakcie jednego z zadań Geralt ma przejrzeć notatnik Jaskra. Jeżeli dokona tego wnikliwie, Zoltan wyjaśni mu, że jeden ze związków barda do złudzenia przypomina relacje Anastazji i Christiana, czyli bohaterów powieści "Pięćdziesiąt twarzy Greya".

46. Kiedy Geralt po raz pierwszy odwiedza lochy zamku Krwawego Barona, jest świadkiem dialogu między dwoma strażnikami. Ich krótka rozmowa jest w słowo w słowo odtworzeniem wymiany zdań o Pokraku z filmu "Pulp Fiction".

47. Jeden z generałów Dzikiego Gonu nazywa się Caranthir, tak jak jeden z synów Fëanora w "Silmarillionie" powieści autorstwa J.R.R. Tolkiena.

48. Karta "Krowa" z pozoru jest najsłabsza w grze, ale ma ukrytą umiejętność - jeżeli w pierwszym lub drugim rozdaniu jej użyjemy, to w następnej dostaniemy na start "Biesa".

49. Po zabójstwie Radowida i udaniu się na spotkanie z Dijkstrą redański arcyszpieg mówi: "Jeśli to co ma się stać, stać się musi, niechby przynajmniej stało się niezwłocznie. Gdyby ten straszny cios mógł być sam w sobie wszystkim i końcem wszystkiego!" po wszystkim mówi, że słowa pochodzą ze sztuki "Makveth". Jest to nawiązanie do "Makbeta" Szekspira.

50. We wsi Zalipie na cmentarzu jest krypta z dwoma posągami aniołów. Po wejściu do środka anioły te zmienią pozycje patrząc na bohatera, a po kolejnym obrocie znów zmienią pozycje dopóki nie opuści się cmentarza.

51. Podczas spaceru ulicami Novigradu Geralt może przysłuchać się dyskusji dwóch siedzących na ziemi żebraków. Jeden z mężczyzn oznajmia, że tak mocno ufał swojej kobiecie, iż dałby sobie rękę za nią uciąć i z tego właśnie powodu ręki teraz już nie ma. Cytat ten jest nawiązaniem do filmu "Chłopaki nie płaczą".

52. We wsi Benek natrafimy na Starego Mędrca, który zleca nam zadanie odnalezienia "Smoczego korzenia". Przed jaskinią, w której znajduje się korzeń jest pełno krwi, kości i... królik. Jest to nawiązanie do jednego ze skeczy grupy "Monty Python" czyli "Monty Python i Święty Graal".

53. Podczas pobytu w twierdzy Kaer Almhult warto przeszukiwać ciała poległych obrońców. Jeden z nich ma przy sobie intrygującą notatkę z zaleceniami dotyczącymi zwabiania ofiar dla Wielkiego Przedwiecznego. Sympatykom twórczości Howarda Phillipsa Lovecrafta nazwa ta wyda się jak najbardziej znajoma, podobnie zresztą jak tajemnicze zdanie zapisane w dziwnym języku. Jest ono oczywiście formułą przywołania jednej z wymyślonych przez tego pisarza istot. Samo zdanie po polsku brzmi mniej więcej tak: „W swym domu w R’lyeh czeka w uśpieniu martwy Cthulhu”.

54. Karta do Gwinta "Nilfgaardzki łucznik" zawiera opis "Zawsze celuje w kolano". Jest to nawiązanie do gry "Skyrim", w której strażnicy często mówili, że strzała w kolano zniszczyła ich marzenia o awanturniczym życiu.

55. Geralt w trakcie przemierzania świata gry może natrafić na łowcę nagród Django Fretta, czyli na swego rodzaju wiedźmińskiego odpowiednika Boba Fetta z "Gwiezdnych Wojen". Innym nawiązaniem do kosmicznej sagi są okrzyki "Niech Moc Wiecznego Ognia będzie z Wami!", które możesz usłyszeć podczas przemierzania uliczek Novigradu.

56. W trakcie badania wiosek w Velen główny bohater może usłyszeć słynną kwestię "Wojna, wojna nigdy się nie zmienia" z serii "Fallout" wypowiedzianą przez jednego z wieśniaków.

57. Jeden ze staruszków napotkanych niedaleko zamkniętego mostu prowadzącego do Novigradu może zanucić piosenkę pt. "Wesołe jest życie staruszka".

58. Na jednej z tablic ogłoszeniowych można odnaleźć notatkę z pozostawionym na niej wierszem inspirowanym twórczością Juliana Tuwima pt. "Całujcie mnie wszyscy w dupę".

59. Napotykani w grze strażnicy mogą zanucić motyw muzyczny z serialu telewizyjnego "Czterej pancerni i pies", a dokładnie "Deszcze niespokojne".

60. Poboczna misja o nazwie "Mysia wieża", której zleceniodawczynią jest Keira Metz, jest nawiązaniem do legendy o Królu Popielu.

61. Jeden z chłopów we wsi Biały Sad nazywa się Boryna. To nawiązanie do bohatera powieści "Chłopi" Władysława Reymonta.

62. Również na tablicy ogłoszeniowej można znaleźć wiadomość z narzekaniami pewnej rodziny odnośnie tego, że guślarz nakazał wsadzenie chorej dziewczynki do pieca w wyniku czego się ona spaliła. Jest to nawiązanie do "Janko Muzykanta" autorstwa Henryka Sienkiewicza.

63. W miejscu gdzie Keira się kąpała można zobaczyć kopulujące białe króliki.

64. W karczmie "Siedem kotów" faktycznie jest siedem kotów.

65. W Novigradzie pod teksturami nad łaźnią Dijkstry można zobaczyć obraz Temerskiego rycerza, a pod nim napis: "CDP needs you." (CD Projekt Cię potrzebuje).

66. Można medytować na łódkach.

67. Płotka jest nieśmiertelna.

68. Człowiek pływający w łódce koło Novigradu pływa tam 24 godziny na dobę.

69. Troll z misji "Ochotnik" maluje jak prawdziwy mistrz (lepiej niż Geralt).

70. Jeżeli wejdziemy do portalu Yennefer w Wyzimie, to wyrzuci nas w pokoju obok.

71. Na małych wysepkach na północ od głównej wyspy Skellige możemy znaleźć nawiązanie do słynnej zagadki o wilku, kurczaku i zbożu.

72. W Wyzimie jest popiersie Tyriona z "Gry o tron".

73. Na Skellige możemy usłyszeć słynne "To jest Sparta" w wersji "To jest Skellige".

74. Osiągnięcie na PlayStation 4 o nazwie "Gon, czarownica i stara wieża", to nawiązanie do "Opowieści z Narnii" o podtytule "Lew, czarownica i stara szafa".

75. Novigrad istnieje naprawdę - jest to miasto w Chorwacji.

76. Większość wsi z Wiedźmina 3 istnieje naprawde w Polsce.

77. Palenie ksiąg w Novigradzie jest nawiązaniem do wielkiego palenia ksiąg przez Katolicką Inkwizycje.

78. Pod Novigradem znajduje się farbiarnia, w której można zobaczyć cały cykl farbowania skóry.

79. Jasnowidz ze wsi Benek żartuje sobie z nas, że zdobył swoją moc wpadając do kotła z magicznym wywarem. Jest to nawiązanie do "Asterixa i Obelixa".

80. Ciri może nurkować w nieskończoność.

81. "-Stój, co... co robisz ?

-Zabijam potwory...hah,dobre sobie."

Podczas wędrówki z Lambertem do kręgu żywiołów przytoczony zostaje dialog pochodzący ze zwiastuna "Zabijając potwory".

82. Vernon Roch i jego partyzanci to nawiązanie do partyzantów NSZ w trakcie II Wojny Światowej. Można to zauważyć podczas pierwszej rozmowy z nim (w zadaniu "Dorwać Juniora"), kiedy opowiada swój szlak bojowy (i odnieść go do szlaku bojowego partyzantów NSZ, podstawiając gdzie trzeba kampanie wrześniową, Niemców i radzieckich sojuszników).

Ciekawostki z dodatku Wiedźmin 3: Serca z Kamienia:

1. Imiona przedstawionych nam postaci z rodu Evereców pochodzą od żyjącej w XIV wieku dynastii zapoczątkowanej przez wielkiego księcia litewskiego Giedymina. To właśnie Olgierd Giedyminowic przekazał na łożu śmierci władzę swojemu synowi Władysławowi Jagielle, który jak chyba wszyscy wiedzą był królem Polski i wsławił się pokonaniem krzyżaków w bitwie pod Grunwaldem. Podobnie jak Olgierd, potomkiem Giedymina był także Kiejstut, który pod koniec życia popadł w konflikt z Jagiełłą i został stracony. Jego synem był z kolei Witold, aktywny uczestnik litewskiej wojny domowej w latach 1389 - 1392, której stawką było objęcie kontroli nad jednym z najpotężniejszych krajów na mapie ówczesnej Europy. Witoldowi udało się osiągnąć swój cel dopiero na początku XV wieku a mianowicie piastował on stanowisko wielkiego księcia litewskiego aż do swojej śmierci w 1430 roku.

2. Podczas jednej z misji dodatku, za 350 koron, możemy zakupić okulary Magistra, czyli jednego z najważniejszych antagonistów z pierwszej części komputerowych przygód Białego Wilka. Nawiązując do wcześniejszej ciekawostki, to właśnie on zabił wówczas Leo, wiedźmina-adepta.

3. Osada Bronovitz gdzie odbywa się wesele przyjaciółki Shani jest odpowiednikiem dawnej polskiej wsi, Bronowic gdzie w 1900 roku odbyło się wesele pewnego poety, a jednym z zaproszonych był pisarz Stanisław Wyspiański, który w oparciu o wrażenia z wydarzenia napisał słynny dramat "Wesele". Nawiązań jest jednak więcej między innymi, gdy Geralt zamierza wyłowić but Shani z jeziora, jedna z kobiet tam siedzących objaśnia, że "trza być w butach na weselu". W nieco odmiennej formie zdanie pojawia się w owym dramacie Wyspiańskiego, a oznacza ono, iż trzeba zachowywać się adekwatnie do danej sytuacji. W dramacie wypowiada je pewna kobieta, która nie zgadza się na zdjęcie trzewików do tańca, mimo że od ich noszenia bolą ją stopy. Na koniec porównanie dworka o nazwie "Rydlówka", w którym odbyło się wesele z udziałem polskiego pisarza i budowli z gry.

4. Po "zdobyciu" przez Geralta blizny, możemy udać się do Triss, Yennefer lub Ciri a one na swój sposób skomentują naszą "zdobycz".

5. W pierwszych wersjach gry, w każdym miejscu gdzie była skrzynia były też świeczki, które często irytowały, bo wiele osób zamiast po przedmiot przypadkowo zapalało i gasiło świeczki. W łatkach zostało to poprawione, jednak twórcy postanowili także dodać fajne nawiązanie do tej sytuacji.

6. Qwinto z gry, to nawiązanie do polskiej komedii Vabank z 1981 roku. Tam również pojawia się Henryk Kwinto (protagonista filmu), który także trudni się profesją kasiarza. Tam też mężczyzna zostaje uwięziony, jednak w zakładzie karnym i po odbębnieniu wyroku zabiera się za skok.

7. Jeżeli graliście w "Serca z Kamienia", to na pewno pamiętacie sytuację, gdy na głowie Shani ląduje wianek. Osobiście za drugim podejściem zauważyłem, że tylko na jej głowę mógł wpaść, bo przecież inne druhny mają już wianki na głowach.

8. W Sercach możemy znaleźć Gauntera O'Dima w kilku scenkach przerywnikowych, w których normalnie nie powinno go być. To swoisty "żart" CD Projektu RED, ale ma swoje uzasadnienie. W grze Pan Lusterko sam mówi, że w razie czego "to on nas odnajdzie". Dobrze że twórcy dbają o szczegóły. :-)

9. Jeżeli zwrócimy uwagę na nazwisko rodowe Iris w dokumencie ślubnym - Bilevitz, od razu widać, że to nawiązanie do Oleńki z "Potopu".

10. Kiedy Geralt pyta się Olgierda w dworku, przejętym po zajeździe, z jakiej okazji świętują, Olgierd odpowiada: Mamy tu chrzest nowej szabelki imć Bohatyrowicza (nazwisko - "Nad Niemnem"). A Bohatyrowicz dodaje: Będzie się nazywać "Tradycja" - co jest oczywistym nawiązaniem do filmu "Miś" Barei.

11. Tuż po zdobyciu Domu Maksymiliana Borsody'ego, gdy Olgierd opowiada o swej przeszłości, mówi, że kiedyś nie chciał, aby ktoś wychodził, więc rozdarł koszule i położył się przed drzwiami, co jest oczywistym nawiązaniem do Rejtana.

12. W angielskiej wersji Witold ma na imię Vladimir.

13. W obozie cyrkowym Eveline Gallo po włamie jest schemat na zestaw maskujący, do którego stworzenia potrzebne są ośle uszy i okulary Magistra.

14. Ostatnie słowa Pana Lusterko to "Ouw se on coq é coq là sé rwa an lè pil fimié ay. Shengonia momige. Ara. Sdebi. Man amaranai. Asauznai falafashtamash dahsnan.", co po przetłumaczeniu daje "Jesteś prymitywny, głupi. Wydaje ci się że mnie pokonałeś, ale mylisz się. Mnie nie da się zabić. Powrócę." Starszą mowę tłumaczy się przez użycie wielu języków, np.: Gruzińskiego.

15. W legendzie Twardowski miał być dworzaninem króla Zygmunta Augusta, który po śmierci swojej żony otoczył się magikami i astrologami. Twardowski, który poznał magię dzięki paktowi z diabłem, przywołał ducha zmarłej żony króla przy pomocy... lustra.

16. Pan Lusterko spotyka się w nocy z Geraltem na rozstaju dróg siedząc na wierzbie. To nawiązanie do "Rokity", czyli w wierzeniach ludowych diabła siedzącego w dziupli wierzby.

17. Będąc w domu aukcyjnym, pewien mężczyzna pyta się czy znamy się na obrazach. Jeżeli tak, to każe nam wskazać obraz niejakiego Van der Hooia. Nazwisko sławnego malarza brzmi jak jedna z potocznych nazw dla męskiego narządu rozrodczego.

18. Na północ od obozu cyrkowców Eveline Gallo, na polu na południe od znaku szybkiej podróży "Pola zbóż", pracuje chłop, który wita nas głosem Jacka Rozenka, czyli Gralta.

19. W domu aukcyjnym możemy zobaczyć "Czarę Ognia", która jest nawiązaniem do "Harrego Pottera i Czary Ognia".

20. W listach, które posiadają kapitanowie obozów Zakonu Płonącej Róży, możemy przeczytać, że rozkazy wydaje niejaki Mistrz Urlich. Jest to nawiązanie do Urlicha von Jungingena - Wielkiego Mistrza Zakonu Krzyżackiego - który zginął pod Grunwaldem.

21. Na końcu alternatywnego zakończenia dodatku "Serca z Kamienia" Geralt i Olgierd piją tanie wino, a potem Białowłosy niechcący zacina Olgierda jego szablą "Iris", przez co temu zaczyna lecieć krew. Jest to świetne nawiązanie do przyszłego dodatku do "Wiedźmina 3" czyli "Krwi i Wina".

22. Pan Lusterko wyjawia nam, że zawarł z Olgierdem von Everec pewien pakt, który można uznać za skończony dopiero, kiedy ktoś nie będący Gaunterem O'Dimem spełni trzy życzenia Olgierda, a następnie wszyscy trzej staną razem na księżycu. Spójrzmy w takim razie na wiersz Adama Mickiewicza pt. "Pani Twardowska", który inspirowany jest legendą o Twardowskim: "Wszak ze mnąś na Łysej Górze Robił o duszę zapisy: Cyrograf na byczej skórze Podpisałeś ty, i bisy. (...) Patrz w kontrakt, Mefistofilu, Tam warunki takie stoją: Po latach tylu a tylu, Gdy przyjdziesz brać duszę moją, Będę miał prawo trzy razy Zaprząc ciebie do roboty, A ty najtwardsze rozkazy Musisz spełnić co do joty." Jedyna różnica jest taka, że w grze to Geralt spełnia życzenia.

23. Gdy wiedźmin wraca do dworku po rozprawieniu się z potworem z oxenfurckich kanałów, zastaje siedzibę Olgierda i jego kompanii w płomieniach. W rozmowie z jednym z Dzików słyszymy, że była uczta, tańce, hulanki, swawole. Jak pisał Mickiewicz w "Pani Twardowskiej": "Jedzą, piją, lulki palą Tańce, hulanka, swawola; Ledwie karczmy nie rozwalą, Cha, cha! chi, chi! hejże! hola!" I choć tutaj kompania przebywa w dworku a nie w karczmie, następnym miejscem pobytu Olgierda i Dzików staje się Alchemia - Oxenfurcka karczma.

24. Jeśli już jesteśmy w temacie oberży, to właśnie karczma Rzym jest miejscem wypełnienia cyrografu - Twardowski miał się spotkać z diabłem w Rzymie, aby ten po dwóch latach zabrał jego duszę. Jak już wcześniej wspominałem, w "Sercach z Kamienia", to księżyc jest miejscem ostatecznego rozwiązania paktu, nieprzypadkowo zresztą - w legendzie Pan Twardowski wylądował na księżycu uciekając przed Mefistofelesem.

25. W świecie Pana Lusterko w czasie alternatywnego zakończenia możemy zdobyć "Jadowity srebrny miecz cechu żmii" wbity w skałę. Jest to nawiązanie do legendarnego miecza Excalibura z legendy o Królu Arturze.

26. W dodatku możemy znaleźć schemat na "Kamień runiczny twaróg" (wymaga krowiego mleka i kamienia runicznego) i "Kamień runiczny pieróg" (wymaga pieroga i kamienia runicznego). Po nałożeniu ich na miecz zmienia się nam tylko status broni na "Error".

27. Upadli rycerze, których spotykamy w dodatku "Serca z kamienia", mają tendencje do wykrzywiania zdań zaczerpniętych z filmu "Mad Max: Na drodze gniewu", np.: "Żyje. Umarłem. Żyje ponownie.".

28. Jednym z zadań, które zleca nam Olgierd, jest przyniesienie mu Domu Maksymiliana Borsody. Osoby, które czytały "Sezon burz", natychmiast skojarzą nazwisko Borsody z jednym z głównych wątków tej książki. Twórcy jednak nawiązują do wydarzeń jeszcze bardziej bezpośrednio, gdy niedługo później Geralt wspomina w rozmowie z Panem Lusterko, że kiedyś dom aukcyjny Borsodych znajdował się w Novigradzie (teraz ma swoją siedzibę w Oxenfurcie) i właściciele chcieli zlicytować jego dwa wiedźmińskie miecze, które zostały wcześniej Wiedźminowi skradzione.

29. Wracając do chatki-kryjówki u zielarza możemy podnieść resztę masek naszej złodziejskiej bandy.

30. Kiedy po raz pierwszy wchodzimy do willi w posiadłości rodowej von Everec, Geralt dosłownie cytuje zdanie otwierające "Annę Kareninę" Lwa Tołstoja - "Wszystkie szczęśliwe rodziny są do siebie podobne, każda nieszczęśliwa rodzina jest nieszczęśliwa na swój sposób".

Blog użytkownika Gorfaster można znaleźć tutaj.

Jeżeli macie informacje, które mogłyby ubogacić artykuł, koniecznie dajcie znać w komentarzu, to zaktualizujemy o nie materiał.