CD Projekt RED na PAX Prime 2015

News - Wiedźmin 3

PAX Prime to jeden z większych festiwali branży komputerowej rozrywki, z dosyć krótkim stażem. Nie zmienia to jednak faktu, iż impreza ta skupia na sobie ogromną uwagę fanów, jak i twórców gier. Tegoroczna edycja odbyła się w Seattle, w dniach od 28 do 30 sierpnia. Swój panel miało również studio CD Projekt RED, podczas którego zdradzono kilka ciekawych informacji. Serdecznie zapraszam do rozwinięcia.


Panel w pierwszym linku rozpoczyna się w okolicach 40 minuty, natomiast w drugim trwa do 33 minuty, więc niech te 5h Was nie przerazi. Dla tych, którzy nie mają czasu, bądź nie znają zbyt dobrze angielskiego przygotowałam krótką listę najciekawszych informacji ujawnionych podczas tej minikonferencji.

Wygraj książkę Wiedźmin: Sezon Burz!

Temat panelu to Jak przenieść książki do gier. Na pytania prowadzącego (streamera Cohh'a Carnage'a) odpowiadali Jakub Szamałek (senior writer) oraz Travis Curri (tłumacz i english writer). Panowie z CD Projekt RED udowodnili, iż zaadaptowanie opowiedzianej już historii nie jest łatwym zadaniem, ale jednocześnie ma wiele zalet. Oto wymienione przez nich plus i minusy:

  • przeniesienie książki do gry jest naprawdę ciężkim zadaniem i z pewnością nie jest przepisem na sukces;
  • w odróżnieniu od komiksów, czy filmów to ogromne połacie materiału do przerobienia - w końcu historia Geralta to siedem tomiszczy;
  • twórcy mogą korzystać ze stworzonego już świata, do dyspozycji mają ogromne lore, ale z drugiej strony są przez to ograniczeni;
  • historia Geralta była już znana w Polsce od wielu lat, podbiła serca wielu czytelników, dlatego najdrobniejsza zmiana, którą chcieli wprowadzić twórcy, sprawiała, że fani mieli pewne obiekcje - przykładem jest dołączenie kuszy do podstawowego ekwipunku wiedźmina;
  • książki Andrzeja Sapkowskiego zostały przez ten czas przetłumaczone na wiele języków, co również było dosyć problematyczne - jako przykład Travis podał tu scenę na jednorożcu, która według francuskiej wersji odbyła się na... nosorożcu;
  • początkowo głównym bohaterem nie miał być Biały Wilk, gra miała opowiadać historię innego wiedźmina - Berengara, którego znamy z pierwszej części trylogii. Twórcy zmienili zdanie, gdyż Saga o Wiedźminie jest opowieścią o Geralcie z Rvii, który nie wpisuje się w ramy typowego bohatera fantasy. Zaadaptowanie zamkniętego już rozdziału i jego kontynuowanie jest z pewnością ogromnym wyzwaniem;
  • twórcy nie chcieli opowiadać historii od początku, iść wedle opowiedzianego już scenariusza, gdyż gracze identyfikują się z bohaterem, a danie im wolności wyboru, możliwości podęcia decyzji sprawia, iż czują, że wpływają na otaczający ich świat. Poza tym bez sensu jest grać w produkcję, której przebieg fabuły już znasz;
  • dużym wyzwaniem było również przetłumaczenie gry powstałej po polsku, czerpiącej garściami z mitologii słowiańskiej na inne języki. Ekipa CD Projektu chciała, by odbiorcy grający w różne wersje językowe czuli, że gra powstała w ich języku, że jest skierowana do nich. To z kolei powoduje, że ludzie zapominają o tym, że dzieło jest tłumaczone - wówczas powstają problemy takie jak głośna sprawa dotycząca tego, że w Wiedźminie brakuje ludzi o różnych kolorach skóry;
  • książki nie dają pełnej wizualizacji bohaterów, miejsc, krajobrazów, więc ciężko jest stworzyć bohatera, który zagnieździł się już gdzieś w wyobraźni czytelników. Dlatego dopracowanie wyglądu Geralta zajęło tyle czasu, a ostateczny model Yennefer poprzedziły cztery różne szkice;
  • historia i profesja Geralta świetnie nadają się na dynamiczny gameplay. Ponadto walka, korzystanie z eliksirów, znaków, sztuka walki - to wszystko było opisane w książkach, więc twórcy nie musieli wymyślać nowych elementów, bo wszystko mieli w zasadzie podane na tacy;
  • od Andrzeja Sapkowskiego zaczerpnęli techniki narracyjne, jako przykład podano niby niepozorne zlecenie na potwora, które w wyniku twistów fabularnych staje się czymś innym niż na początku przypuszczano;
  • wiedźmini powinni być neutralni, nie mieszać się, stać na uboczu, jednak żyjąc w tak brutalnym i niesprawiedliwym świecie, Geralt podejmuje działanie, nie jest obojętny. Te decyzje często przynoszą przykre konsekwencje, z którymi Biały Wilk musi się zmierzyć. I to właśnie gracze kochają najbardziej - mieć wpływ, możliwość wyboru i na własnej skórze poczuć tego efekty;

Wygraj książkę Wiedźmin: Sezon Burz!

Oprócz wyżej wymienionych punktów Travis i Jakub zdradzili, iż:

  • DLC Serce z Kamienia jest już na ukończeniu, trwają ostatnie szlify i na pewno wyjdzie w październiku. Ponadto zapewni ponad 10h zabawy, podczas której Geralt wpadł w niezłe kłopoty, ale kompani pomogą mu wyjść z nich cało;
  • kolejne DLC Krew i Wino będzie miało premierę w pierwszej połowie 2016 roku i na ponad 20h przeniesie nas w regiony Toussaint;
  • po wydaniu dodatków ekipa CD Projekt RED skupi się na Cyberpunku 2077;
  • popijawa w Kaer Morhen to głównie zasługa Jakuba Szamałka (więc wypijcie Jego zdrowie przy najbliższej okazji ;-));
  • twórcy mają dobre wiadomości dla fanów Gwinta, wkrótce ujawnią więcej szczegółów;

Jeżeli przeoczyłam jakieś informacje lub jeżeli wychwyciliście coś jeszcze, to śmiało piszcie w komentarzach. Na koniec podrzucam Wam krótki wywiad z Travisem i Jakubem, którego udzielili dla serwisu GameSpot.